Waarom wij zoveel belang hechten aan samenwerking.

Toen wij de kans kregen om een grotere opdracht aan te nemen, hadden we de keuze om partners in onderaanneming te contracteren of om een samenwerking aan te gaan.

Er is wel degelijk een verschil tussen beiden. In onderaanneming komen de partners minder in beeld. Bij een samenwerking zet je iedereen rond het project. Dan ontstaat er co-creatie.

De voordelen van co-creatie zijn er zowel voor de klant als voor de partners die samenwerken.

De voordelen voor de partners zijn de volgende. Je brengt expertises bij elkaar, waardoor je uw eigen klant verder kunt helpen met expertise die je zelf niet in huis hebt. Je blijft echter wel betrokken in het dossier. Op die manier deel je kennis. Je kan ruimere opdrachten aannemen, terwijl je u focust op dat wat je zelf het liefste doet. Andere voordelen zijn dat je uw netwerk verruimt. Je kan ook ingeschakeld worden in een dossier van een andere partner.

Het voordeel voor de klant is dat hij verder geholpen wordt als er andere expertise nodig is dan jij kan geven. Het is in in onze ervaring ook goedkoper voor de klant. Wij ontwikkelden een systeem waarbij de partners rechtstreeks factureren aan de klant. Zo wordt er bespaard op overheadkosten. Dit systeem vraagt wel de opmaak van een protocol tussen de verschillende partners waarin duidelijk vermeld staat wie wat voor zijn rekening neemt.

Het idee om bedrijven rond een project te plaatsen kan doorgetrokken worden naar grondeigenaars. Ook hier worden samenwerkingsovereenkomsten opgesteld om projecten te realiseren. Eenmaal het vertrouwen er is tussen de partijen, zijn de voordelen van een co-creatie gemakkelijk te becijferen.

Ben jij overtuigd van de voordelen van co-creatie?

Bron: 
(1) Uit het boek "De Vibe" van Mark Verhees
Zakelijk