Waarom wij ons niet zichtbaar durven maken. 5 hardnekkige excuses weerlegd.

Zichtbaarheid: een must voor jouw zaak? 5 hardnekkige excuses om het niet te doen weerlegd.

November 2018. Ik sta op het podium in het Amsterdams College Hotel en spreek over de business coaching die ik volgde bij Ibora Zafira. Het gaat over de eyeopeners in het traject en het continu stretchen van jezelf.

Het eerste waar Ibora mij attent op maakte, toen ik de coaching startte, was dat ik helemaal niet zichtbaar was.

 

“Roseline, hoe kunnen klanten je vinden of weten wat je doet als je niet zichtbaar bent?”

“Euh,… klanten komen tot nu toe bij ons door mond-tot-mondreclame”

“En hoelang ben je al bezig?”

“10 jaar”

“Ok,… dat is alvast een teken dat je in iets goed bent. Maar je wilt groeien?”

“Ja, … we willen naar The Next Level”

“Ok schat, maar dan moeten er toch een aantal dingen veranderen.”

 

We veranderden vooral de mindset en de strategie. De soul purpose had ik al. Maar met die zichtbaarheid heb ik nog steeds een haat-liefdeverhouding.

Zichtbaar zijn, is wel een must voor jouw zaak.

Dat is logisch. Als je een nieuw product of je droom in de wereld wilt zetten, moet je het delen om het bekend te maken.

In het geval van Consult Supply - waar het om project- of stakeholdersmanagement gaat - willen we vooral onze manier van aanpakken belichten. Veel daarvan zit in onze persoonlijkheid, in onze Outsmart Habits. Klanten kiezen voor ons, niet alleen om de ervaring, maar omdat ze ons vertrouwen.

Dus als jouw product of dienst veel met jezelf te maken heeft, is het logisch dat je jezelf laat zien.

En dat is niet zo evident voor de meesten onder ons, want…

 

“Ik durf niet op de foto, laat staan een filmpje maken.”

Het is een kwestie van doen, loslaten en denken: de volgende keer beter. Ik heb nog niemand ontmoet die na een jaar nog tevreden is over dat eerste filmpje. Laat perfectie los, dat is een illusie. Je wilt niet weten hoeveel geduld de cameraman moest hebben om onze missie in beeld te brengen.

Met of zonder cameraman, mijn ervaring leert dat filmpjes dubbel zo vaak bekeken worden dan teksten met foto’s. En als je een persoon op de foto zet, dan worden die vaker geopend dan berichten met de shutterstock foto van een bruisende stad.

 

“Ik pak niet op foto”

Ok, daar heb ik begrip voor. Geloof me. Een goeie fotograaf zorgt er echter voor dat je vergeet dat hij er is. Dat worden de mooiste foto’s. Het is logisch dat je je best doet om er goed uit te zien, maar dat mag nooit ten koste gaan van jouw authentieke zelf. Per slot van rekening draait het niet om jou, maar om de intentie van je boodschap. Niet overtuigd? Ik ken nochtans een West-Vlaamse keukenbouwer…

Zichtbaarheid draait niet om jou. Het draait om de boodschap en hoe waardevol die is voor je klanten.

 

“Ik zou niet weten hoe je het moet verwoorden.”

Jawel, je hebt een passie want anders had je geen bedrijf of heb je niet die droom die je in de wereld wilt zetten. Dus kan je er honderduit over praten. Laat desnoods iemand anders de vragen voor je stellen en jouw essentie eruit filteren.

 

“Wat gaan de mensen wel niet zeggen?”

Dat is een lastige. Daar heb je het gissen naar. Dus maak je er niet druk om. De meeste mensen zeggen toch niet gauw wat ze er echt van vinden, zelfs niet als je erom vraagt. Zit ook niet te wachten op likes. Ons eerste bericht op LinkedIn kende 2048 weergaven. Als je ziet dat 20 mensen reageerden, dan is dat in verhouding weinig.

Maar dat is niet de echte reden wat ons weerhoudt om zichtbaar te zijn. De echte reden is…

 

“Het is toch niet gepast om zo op te vallen.”

Deze is echt lastig. Ook ik zit nog met 1 been stevig in de Vlaamsche klei, waar werken-zwijgen-en-voortdoen nog diep in onze genen zit. We mogen gelukkig wel al stilletjes trots zijn op wat we presteren.

Wil je echter impact creëren op korte termijn, dan gaat deze aanpak niet werken.

Daarom heb ik ook zo’n bewondering voor die keukenbouwer.

Zakelijk